Fit mom, happy son

Zdravé (avokádo) neznamená dietní…

„Když je to zdravé, tak to mohu jíst neomezeně?“

Rozhodně ne. Ani zdravé potraviny nejsou bez kalorií, některé jsou kaloričtější, než by se dalo očekávat, ale mají spoustu benefitů pro zdraví a tělo. Třeba takové avokádo.

„Avokádo je zdravé, tak to můžu jíst, když chci zhubnout?“

Jíst určitě ano, ale ne po kusech, a ještě doplněných třeba semínkovým pečivem, vejcem atp. Taková „svačinka“ se může vyšplhat na 700 kalorií, takže je dobré s tím počítat a zbytečně nepřešvihnout kalorický příjem. 

200 gramový kus avokáda obsahuje 46 g tuku.

„Tak to raději nebudu jíst, když chci zhubnout.“

„Proč ne?“

„Protože je tučné.“

… takhle jsem pohlížela na avokádo i já, když jsem se snažila o co nejnižší kalorický příjem. Přece se nebudu cpát tučným avokádem, když jsem chtěla zhubnout a držela jsem se kaloricky v hodnotách bazálního metabolismu, to bych byla blázen. Vyhledávala jsem spíš potraviny, které mají, co nejnižší kalorickou hodnotu, bez ohledu na obsah živin.

Lidé často nahlíží na zdravé potraviny, jako na dietní, což je omyl. V období redukce je snaha vyhledávat spíše nízkokalorické potraviny, i když třeba nejsou pro tělo tak hodnotné a kalorickým se vyhýbat. Dnes už vím, že kaloriemi a živinami nabyté potraviny nejsou nepřítelem redukce, protože tělo zasytí a nepotřebuje je jíst na kila. Pro tělo i mysl je lepší dostatečně se zasytit kvalitním jídlem, než nízkokalorickými „plnidly“, po kterých je brzy hlad a chutě, které někdy mohou vést ke stresu i navýšení kalorického příjmu.

Třeba takový kus (200 g) avokáda obsahuje 495 kcal, přestože je zdravé. Pokud vám avokádo chutná, doporučuji jej do jídelníčku v rozumném množství zařadit. Zdravý jídelníček, i v období redukce by měl být maximálně pestrý, založený na skutečných, minimálně průmyslově zpracovaných potravinách, který zajistí příjem všech živin v dostatečném množství.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.