Fit mom, happy son

Zdravý nákup…

Kolikrát koukám lidem do nákupních košíků a říkám si „Jak tohle můžou kupovat/ jíst?“.  Což mě přimělo k zamyšlení, „Co kupuji já?“.

Teda, když jen to jde, vyšlu na nákup raději manžela, abych nemusela na nákup s dětmi, a proč? Ještě, než vejdeme do obchodu, Víťa se mě ptá: „Můžu tady běhat?“ a myslíte, že ho zajímá, co mu řeknu? Pobíhá a zmizí někde v oddělení hraček. A nakonec se naháníme po obchodě a ani to, že mě tam vystrašeně hledá ho nepoučí pro příště. Miky také není v obchodě úplně klidný. Takže je jednodušší vyslat manžela a vyslechnout si: „Už zase? To zase budu všechno hledat, já nevím, kde ty tvoje věci mají.“, ale stejně jde, i když ty řeči si neodpustí, většinou 😊

Tak jsem přemýšlela nad „těmi mými věcmi“, respektive, co mívám v nákupním košíku nejčastěji já. Některé věci mám doma raději pořád, abych mohla uvařit, na co mám/e zrovna chuť. A když jsem nad tím tak uvažovala, docela mě překvapilo, kolik toho je, jakože hodně, asi proto si občas vyslechnu i: „I kdybychom měli dvě lednice, tak ty je naplníš.“ 😊.

Čím začít? U nás nesmí chybět OVOCE, ZELENINA, ať už čerstvá, nebo mražená a domácí zavařená rajčata, která dělá můj taťka. Zeleninu se snažím dávat ke každému jídlu, ráda zapékám nebo peču zeleninové placičky, takže zeleniny máme celkem velkou spotřebu. Ovocem sladím dezerty, nebo dávám ovoce třeba na svačinu, ať už samotné nebo s řeckým jogurtem, ořechy/ ořechovými másly.

MLÉČNÉ VÝROBKY kupujeme také poměrně často, (řecký) jogurt/ skyr, tvaroh (polotučný), kysaná smetana, smetana, sýry (tvarůžky, Cottage, Eidam, Gouda, Hermelín, Mozzarella, Halloumi, Polooštiepok na gril, Balkánský sýr, Lučina), mléko. Méně často pak ricottu, mascarpone.

Kdybych zůstala u bílkovin, tak přestože maso úplně nevyhledávám, snažím se na to myslet a dětem MASO zařazovat častěji. RYBY jsou u mne oblíbenější, poslední dobou nejčastěji losos, tuňák. A top zdroj bílkovin pro mne jsou VEJCE. Uzeninám neholduji, ale ŠUNKU si ráda dám. Protože manžel i Víťa mají v oblibě PAŠTIKU, také máme, z farmy.

Když jsem se dotkla OŘECHŮ, OŘECHOVÝCH MÁSEL, ta máme doma také pořád. Popravdě řečeno teď se nám spotřeba ořechových másel poměrně navýšila, protože manžel zjistil, že jsou výborná, ale jedna lžička mu rozhodně nestačí, ale pozor, i když jsou zdravá (některá, záleží na složení), s jejich konzumací by se to přehánět nemělo, 100 g má okolo 600 kcal. Ale to jsem trochu odbočila, tak naskočím zpět k nákupnímu seznamu.

Kokosové mléko v plechovce, ať už na pečení, nebo vaření, má u nás také své místo. Ze SEMÍNEK pak používám nejčastěji slunečnicová, dýňová.

Z tuků používám nejčastěji GHÍ, ale v zásobě mám i nějaké OLEJE. Poslední dobou sem tam koupíme AVOKÁDO. Já vím, je to ovoce, ale přijde mi vhodné zmínit ho spíš u tuků.

Sacharidy už jsem sice „nakousla“, ale vrátím se k nim, protože jsem rozhodně nezmínila vše. Do jídelníčku se snažím zařazovat LUŠTĚNINY (cizrna, čočka, fazole, hrách), ať už do dezertů, placiček nebo tradičněji. Na snídani pro děti, nebo dnes už převážně pro Mikyho, kupuji nejrůznější vločky, neochucené kaše. Víťa dává přednost slaným snídaním. Má rád PEČIVO, které mu do jídelníčku zařazuji, ale ne každý den. Obměňuji kváskové, žitné, celozrnné, semínkové, semínkové krekry atp. Ač se to nezdá, protože sobě zařazuji sacharidové přílohy jen výjimečně, něco doma přece jen máme. TĚSTOVINY (luštěninové, celozrnné, kuskus), RÝŽI, POHANKU, JÁHLY, QUINOU, BRAMBORY/ BATÁTY.

I něco sladkého na nákupním seznamu bývá, a to je ČOKOLÁDA, PROTEINOVÉ TYČINKY (ty teda pouze na objednání), OVOCNÉ A RAW TYČINKY. Když jde nakoupit i Víťa a má chuť na nějakou sladkost, tak si jednu věc vybrat může. Snažím se ho sice navést na nějakou lepší variantu, ale moc se nenechá. Tím, že doma zásoby sladkostí nemáme, tak vybírá pokaždé něco jiného. V běžných obchodech žádné sušenky nekupuji, ale peču nebo objednávám, vybírám podle složení.

Na pečení pak samozřejmě MOUKY, nejčastěji ořechové, ale někdy zařazuji i žitnou, špaldovou, pohankovou.

Zdá se, že těch věcí je hodně, a to jsem s největší pravděpodobností na některé zapomněla, když si nedáváme chleba 2x denně, někdy ani jednou a každé jídlo je potřeba z něčeho připravit, je nutné mít doma zásoby. Ale spousta věcí vydrží delší dobu a vlastně kupujeme to stejné stále dokola.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.