Fit mom, happy son

Sýry (ne/zdravé?)

Někdo je miluje, jiní je zatracují, zejména pro vyšší podíl tuku. Já patřím mezi ty, kteří sýry milují, ale dlouhou dobu jsem si je odpírala. Dala jsem si plátek 20 % sýra, a i když jsem si namlouvala, že chuťově je to stejné, tak není. A jeden plátek? Co to je? Skoro nic. No, dnes už to mám naštěstí jinak a sýrů se nebojím. Není sýr jako sýr a jako u všeho, na množství záleží.

Sýry jsou zdrojem vitamínů skupiny B, A, E, D. Dále pak minerálních látek, jako například fosfor, vápník. Jsou významným zdrojem bílkovin a některé i tuků. Mají pozitivní vliv na kvalitu zubů, kostí, svalů i imunitu organismu.

Jedním z méně vhodných sýrů, které vůbec nekupuji jsou sýry tavené, obsahují tavicí soli a značné množství fosforu. I zde se najdou sýry s lepším i horším složením, přesto kupuji raději zdraví prospěšnější ČERSTVÉ SÝRY (např. Lučina, Žervé atp.), složené z mléka, smetany, soli, které obsahují poměrně málo (kolem 0,5 g/ 100 g).

Mezi čerstvé sýry patří i Cottage složený z tvarohu, smetany a soli, který patří mezi méně slané sýry, s vyšším obsahem bílkovin, a zároveň je i méně kalorický. Čili ideální do zdravého i dietního stravování.

O něco více kalorií a tuku obsahuje ricotta. Ricotta je ze syrovátky, smetany a soli, které obsahuje méně, stejně tak i bílkovin.

Kalorickou „bombou“ mezi čerstvými sýry je mascarpone. Mascarpone je ze smetany, obsahuje vyšší podíl tuku, ale zároveň méně soli a bílkovin.

Mezi MĚKKÉ SÝRY obsahují více bílkovin, jsou o něco tučnější, tedy i kaloričtější, než čerstvé sýry (výjimkou je mascarpone, kalorická bomba mezi čerstvými sýry). Mezi měkké sýry patří méně soli obsahující, z mléka vyrobená mozzarella, která je nabytá bílkovinami. Dále pak Romadur a hodně oblíbené tvarůžky, přestože obsahují hodně soli (3 g/ 100 g), zejména proto, že obsahují poměrně málo kalorií, zato hodně bílkovin (kolem 30 g/ 100 g).

POLO/TVRDÉ SÝRY jsou významným zdrojem bílkovin, ale zároveň jsou i tučnější, tedy i kaloričtější (okolo 300 kcal/ 100 g) a obsahují i více soli (kolem 3 g na 100 g), z toho důvodu je vhodné dát si pozor na jejich množství. Do redukce jsou méně vhodné, i když v rozumném množství, proč ne? 😉 Množství bychom měli hlídat především u dětí a osob s vysokým krevním tlakem, onemocněním ledvin, srdce atp.

Mezi moje oblíbené patří Halloumi, Oštěpek na gril, Eidam, Gouda, občas Maasmader.

PLÍSŇOVÉ SÝRY jsou zase ještě o něco tučnější, kaloričtější a některé i slanější než tvrdé sýry. Je opět potřeba pohlídat si jejich množství. Právě kvůli „ušlechtilé plísni“ by se jim měly vyhýbat těhotné ženy a děti. Mezi plísňové sýry patří např.  Hermelín, Brie, Niva, Camember, Gorgonzola.

Sýry do zdravého jídelníčku patří, ale jako u všeho je potřeba hlídat si jejich množství, zejména kvůli vyššímu obsahu tuku a soli (doporučená denní dávka soli je 5 g/ den, u dětí kolem 3 g/ den). Na vyšší obsah soli by si měli dávat pozor děti, senioři, osoby s onemocněním ledvin, srdce, s vyšším krevním tlakem, cukrovkou.

 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.