Fit mom, happy son

NOČNÍ/ VEČERNÍ JEDENÍ

Noční jedení narušuje kvalitu spánku a po nočních „náletech“ na lednici býváte unavení.

PŘÍČINY NOČNÍHO/ VEČERNÍHO JEDENÍ

NÍZKÝ KALORICKÝ PŘÍJEM BĚHEM DNE

◻ V průběhu dne jste v jednom kole a na jídlo nemáte čas ani pomyšlení.

Zhltnete něco ve spěchu, jako byste ani nevnímali, že něco jíte.

◻ Úmyslně jíte málo.

Výsledek: Večer sníte, co se vám dostane pod ruku (často vysoce kalorické potraviny). Snažíte se „dojíst“, co jste během dne nestihli, doplnit energii.

Co s tím: Pokud během dne nemáte příliš času. Naplánujte a připravte si jídlo dopředu. Zajistíte si tak dostatečný kalorický příjem, stejně tak i živiny v odpovídajícím množství. Zároveň předejdete večernímu a nočnímu přejídání.

VYNECHÁVÁTE VEČEŘI nebo se NEDOSTATEČNĚ NAJÍTE

V rámci hubnutí se snažíte vynechat večeři, nebo si dát jen „něco malého“. Hlad vás přece jen dožene, a to v pozdních hodinách. Raději si dopřejte vyváženou, plnohodnotnou večeři.

NEVYVÁŽENÝ JÍDELNÍČEK

Nedostatečné zastoupení některých živin (makro/ mikro). Dbejte na vyváženost jídelníčku. Jezte dostatek bílkovin, tuků, ovoce, zeleniny, nepřehánějte to se sacharidy a cukry…

STRES

Celý den jste ve stresu, nemáte na jídlo chuť. Po příchodu domů stres „opadne“ a tělo si chce kalorický deficit doplnit. Dostanete hlad, chutě a to i po večeři.

Pokuste se minimalizovat stres ve svém životě, který vám nedovoluje vnímat pocity hladu. Během dne se dostatečně kvalitně najezte. Pokud je problém vnímání hladu, zkuste pravidelnou stravu.

DEHYDRATACE

Pili jste v průběhu dne dostatečně? Než začnete „vymetat“ lednici, zamyslete, jestli jste dostatečně hydratovaní a nemáte jen žízeň.

ŠPATNÉ NÁVYKY

Jste zvyklí večer mlsat, chipsy a jiné nesmysly. Změňte tento návyk, jezte vědomě. Soustřeďte se na činnost, kterou děláte, ať už si čtete nebo sledujete nějaký film.

EMOCE

Oslavujete, odměňujete se jídlem. Nebo naopak, měli jste těžký den, týden, rozchod, tak si „dopřejete“ (např. zmrzlinu). Kdo by neznal zajídání rozchodu kyblíkem zmrzliny z amerických seriálů, třeba z Gilmorek.

Emoce prožívejte, ale nezajídejte.

 

JAK PŘEDCHÁZET NOČNÍMU/ VEČERNÍMU JEDENÍ:

Plánujte si jídlo dopředu.

Jezte dostatek kalorií a živin.

Minimalizujte stres ve svém životě.

Dbejte na dostatečnou hydrataci.

Změňte špatné návyky.

Nezajídejte emoce.

Jezte vědomě.

Když tak nad tím uvažuji, s většinou bodů mám svou zkušenost. Proto jsem schopná identifikovat příčinu a předejít tak nezřízenému jedení (nejen) v pozdních hodinách.

Vím, že jsem během dne třeba méně jedla, tak si dám větší večeři.

Málo pila, tak si dám studenou vodu. Nebo jsem ve stresu, unavená, což vyřeším spánkem nebo udělám něco pro sebe (film, procházka, rozhovor…).

Identifikovat příčinu je základ, jak problém večerního/ nočního jedení vyřešit. 

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.