Fit mom, happy son

Navyšování kalorického příjmu při dlouhodobém deficitu

Občas zaslechnu informace, které se mnou zarezonují, obzvlášť, když je to „moje téma“. Právě tak se zrodila inspirace na tento článek, z nesouhlasu. Něco na tom bude, že „inspirace je všude kolem nás, jen musíme být otevření a vnímat ji“.

O co tedy jde? O dlouhodobý kalorický deficit:
❓prý se na něm nedá dlouhodobě fungovat
❓údajně není při změně stravovaní vůbec nutné brát v úvahu dlouhodobý kalorický deficit
… nesouhlasím.

▪︎ Z vlastní zkušenosti mohu říct, že na dlouhodobém kalorickém deficitu lze fungovat, i když ne, zdravě, ani ke spokojenosti… A myslím, že spousta žen se v něm (kalorickém deficitu) zacyklí a pak má problém zhubnout, nebo si alespoň udržet zdravou váhu. Takže určitě nedoporučuji

Kalorický deficit doprovází:

~ únava 
~ náladovost 
~ úbytek svalové hmoty
~ zhoršená kvalita vlasů, nehtů, pleti
~ ztráta menstruace (o které nemusí žena ani vědět, dokud užívá hormonální antikoncepci, která vyvolává menstruaci „uměle“, já to zjistila až po jejím vysazení)
~ zhoršený spánek
~ hormonální nerovnováha
~ zimomřivost
~ hlad, chutě na nezdravé potraviny
~ zhoršená imunita
~ zpomalení metabolismu…

… fungovat se dá, ale ne moc dobře ani zdravě a otázkou je jak dlouho

▪︎ Při úpravě stravování je potřeba brát v úvahu kalorický deficit, vědět, kolik kalorií klient/ka přijímá. Pokud je kalorický příjem dlouhodobě nízký např. 1 000 kcal, přestože optimální příjem je 1 800, tak by takové skokové navýšení kalorického příjmu byl sakra velký skok, nemyslíte?

A co by to způsobilo
~ Problémy s trávením
~ Pocit plnosti, aby ne, když ze dne na den začnete přijímat téměř jednou tolik kalorií.
~ Nabírání tuku, což asi nechce nikdo, kdo je dlouhodobě v kalorickém deficitu a snaží se hubnout. „Jojo“ efekt jistě většina z vás zná, kdy se po dietě vrátíte k vašemu obvyklému stravování a kila jdou nahoru.
~ Zhoršený spánek
~ Únava

Tělo se již adaptovalo na dlouhodobě nízký kalorický příjem, z toho důvodu je lepší navyšovat kalorický příjem postupně, I když rychlost navyšování může být různá. Umožníme tak tělu postupně se adaptovat na optimální kalorický příjem.

I při pomalém navyšování kalorického příjmu je dobré počítat s krátkodobým mírným vzestupem váhy, což je velmi individuální a závisí to na tom, jak dlouho jste tělo „trápili“ nedostatkem.

Když píšu o navyšování kalorií, tedy jídla, pořád to znamená zdravou stravu. Ovoce, zelenina, bílkoviny, zdravé tuky, sacharidy především komplexní, dodat tělu kalorie i živiny v dostatečném množství, nikoli naběhnout do fastfoodu nebo cukrárny.

Jídlo je palivo pro tělo, kterého se mu nedostávalo a až „pochopí“, že už nebude jen „doutnat“, tak se spalování, metabolismus opět „rozhoří“.
Chce to čas a trpělivost, při jejímž nedostatku je potřeba připomínat si, co by mělo být tou hlavní motivací, ZDRAVÍ.

2 názory na “Navyšování kalorického příjmu při dlouhodobém deficitu”

  1. Ahoj zdravím Četla jsem teď tvůj článek a hrozně mě zaujal Asi jsem přesně ten typ o kterém ty píšeš Dostala jsem se do kalorického deficitu když jsem držela dietu nupo což je nízkosacharidová a kalorická dieta Zhubla jsem asi 8 kilo Teď přijímám Caa 900 až 1000 kcal za den neříkám že mi to vyhovuje ale Nechybí mi nic jenom Přesně jak píšeš jsem unavená bolí mě hlava a Přestala jsem menstruovat ale jsem ráda že jsem něco zhubla a nechci to přibrat zpátky dala jsem se na Low carb stravu a chtěla bych poradit jak z tohohle začarovaného kruhu ven. Hodně zadržují vodu trpím zácpou plynatosti ale to jsem měla vždycky během dvou dnů jsem schopná přibrat třeba 3 kg aniž bych změnila jídelníček má momentálně 65 km a chci zhubnout na 60 jsem měla před otěhotněním ale už nevím jak na to Tak třeba kdyby jste mi poradil a budu moc ráda Předem děkuji

    1. Hezký večer,
      podle toho, co píšete bych neřekla, že by vám nic nechybělo. Myslím, že únava, ztráta menstruace, bolesti hlavy atd… to už je NĚCO. Rozhodně není optimální ani zdravé přijímat 1000 kcal denně, to je skutečně málo, dovolím si tvrdit, že jíte pod svůj bazální metabolismus. NA prvním místě byste si podle mne měla ujasnit priority. Je pro vás důležitější držet se „zuby nehty“ čísla na váze, kterého se vám stejně nedaří dosáhnout a bát se normálně najíst, aby snad nebylo číslo vyšší nebo zdraví? Stres, strach s přibírání, obava z jídla pro vás asi bude největší překážkou k dosažení vašich cílů. Není ani tak důležitý výživový směr, jako potraviny, skladba jídelníčku a množství. Ať chcete, nebo ne, tělo potřebuje živiny, mít z čeho čerpat energii, kterou potřebujete, pokud máte být energická a veselá maminka a ne vystresovaná, unavená. Věřte, že v tom nejste sama a stojí za to z toho začarovaného kruhu vystoupit. Jana N. (fitmomhappyson@seznam.cz)

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.